måndag 21 januari 2013

Slutet på helgen

Jaah, då har jag avnjutit den sista dagen på helgen, skönt har det varit :)

Istället för att gå en ispromenad så gick jag, Blaze & Lattjo en kortare runda med Lena och hennes damer :)

  Blaze var väldigt frälst i Farah, och valpen for mest runt och skällde, som vanligt! Trevligt att ha lite sällskap och prata lite :) Sen blev det en snabb lydnadsträning igen när jag och killarna kom hem. Jobbade idag väldigt intensivt på lugn och harmoni, då Blaze gärna överdriver lite med energin, slår över i svängarna vid FF och skenar omkull konen istället för runt den osv.


  Det blev lite hållande av apportbocken, han kan ju apporteringsmomentet och vill nu sansa honom litegrann, då han gärna tar till lite stress och belastning vid slutet på apporteringen. Så istället för krav så hade vi mys idag. Och vips vad bra det gick :) Lugnt och fint, följde matte koncentrerat med apportbocken i munnen utan darr, satte sig nära och jobbade för att sitta rakt :) Kel och mjuka godisbitar som han fick äta lugnt blev belöningen för det. Fick det resultatet jag var ute efter!

  Efter apportbocken så tog vi konen ca 5-6 gånger. Sprang från mycket längre avstånd idag och gjorde det så fint, försökte finta en gång och svänga framför konen, men ajaj, det blev utebliven belöning där ;D Jobbade oss från olika håll runt konen och det gick prima :) Efter det ett kort FF, fokusera på svängar och snabba sättanden efter svängarna. Jättebra gick det! han jobbade så fiiint, så fiint!

  Sist men inte minst rejäl platsliggning, eftersom jag har en pojk som gärna går upp i varv så ville jag minska hans förväntningar på läggandet, och eftersom jag fått väldigt kalla fingrar och tår vid det här laget så dämpade jag honom först och började sedan hoppa runt som en Jojjo :D och fint låg han kvar! Jag vill inte att han ska lägga frambenen under kroppen och va spänd som en fiolsträng utan helt synliga avslappnade ben och kroppshållning. Bra gick det! Nu ska jag bara lära honom "Tutta" för tävlingslydnaden! Nytt projekt, nya roligheter :D

Bild från strandprommen igår :)
Essi och killarna!
  Jag har inte hunnit skriva om gårdagen, jag och Essi gick långpromenad längs båda strandpromenaderna i stan efter att vi vart med Jennifer och tränat lite allmänt vett & etikett! :D Killarna skötte sig utmärkt och rundan tog lite över 2 timmar. Alltså var hundarna igång i över 5 timmar igår vilket är varför vi tagit det lite lugnare idag än andra dagar. Vila kroppen behövs för återhämtning :) Så som sagt bara ungefär 2 timmar utomhus idag och en mini mini träning för Blaze är det som blivit av. Imorgon blir det långrunda efter skolan och kurs på lydnadskurs på kvällen, sköj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar