lördag 19 januari 2013

Frusna!

 Hade haft hela helgen planerad i hundtränandets tecken, framför allt för sök. Ja då ska ju värsta jävla kylan slå till och förstöra mina planer. TYPISKT! Nåja framåt eftermiddagen idag så blev det behagligare temperaturer igen och vi gick ut och gjorde lite lydnad....

 Jag kan berätta att jag höll på och bränna propparna idag, vilka jävla attitydproblem Blaze kan ha?! Vi började med konen som vi ännu har under inlärning. han ska alltså bara springa fram och runt konen och får belöning för det. Och han fattar det direkt! MEN eftersom herremannen har den jäkla attityden han har, så får hans matte räkna till 10 och andas djupt efter varannat försök. Kommandot är alltså "runt".

 Blaze springer varannan gång jätteglatt ut till konen och runt den och får sin belöning. MEN varannan gång måste man ju testa om man verkligen ska måsta springa heeela vägen fram?! han hoppar 2-3 steg och svänger sen och kikar så där djävulskt/finurligt på mig, eller så springer han ut till konen och tar den i munnen, alternativt hoppar över den. Haha, jävla sturskboll!

 Mattes nerver och proppar vibrerar eftersom att jag känner min hund och VET att han gör så bara för att töja på gränserna, som sagt, andas in och ut och kallar tillbaka utan belöning för att göra om. Då gör han det bra igen, får belöning och allt är frid och fröjd och nästa gång är det samma jävla testande igen. Så när matte kände att snart får någon akut köra henne till Grelsby (det gamla mentalsjukhuset som visserligen är tomt nu) så bytte vi uppgift, jag kan berätta att Blaze jobbade i fotgåendet som aldrig förr! och skällde dom högsta, grövsta skallen lääänge läänge.

 Att göra allt annat perfekt ska tydligen förbättra konarbetet tänkte han latmasken. haha. Nå efter det tog vi konen igen, och direkt när han gjorde övningen rätt 2 gånger i rad så slutade vi med en maaassa bus :) Men jag måste samla ihop mig bättre inför nästa konträning och nästan förvänta mig att han kommer fuska så mycket som möjligt, det är först DÅ han börjar göra rätt.

Haha, ja det ska inte vara lätt inte, även fastän nu hundträning är det lättaste i hela världen ;D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar