måndag 22 oktober 2012

Soliga hunddagar...

ÄR DET ABSOLUT BÄSTA SOM FINNS :D

Vaknade vid 10 imorse, det var såå skönt med sovmorgon :) Gav jyckarna mat och lät dom busa ute i frosten som låg täckt över gräsmattan, dom äälskar när det är kallare temperaturer ute ;) Så dom rusade på i över 1 timme. Under tiden klädde jag på mig, tog in mera frysfoder, ordnade bullar och åt en rejäl frukost.

Packade in mig och hundarna i bilen lite över 11, för kl 12 skulle vi träffa Sussie och brudarna i skogen och före det skulle vi såga till lite spårpinnar så man har en drös på lager :)

Började såga pinnar för fullt ute i skogen och hittade massa bra grejer från träd som redan var fällda :) är klar och går till bilen, ska kolla klockan och tänker ta upp min mobil, mene, då har jag ingen mobil på mig, börjar leta febrilt i bilen och i alla kläder, men nej, det var bara att inse att den telefonen var kvar ute i skogen...

ÅÅÅH inte igen!! Mamma kommer döda mig, tänkte jag :P Gick runt och letade i 20 minuter efter telefonfan, eftersom det var ett område med massa fällda träd så var det ris och stammar upp över knähöjd och jag hade såklart rört mig på ett stort område med MASSA fällda träd. jag gav upp och kom precis på på tanken, att kanske jag provar med Blaze.. Det fanns visserligen massor med kvistar som jag hållit i medans jag sågade av dom från mina pinnar så jag tänkte att han bara skulle leta pinnar jag :P

Tog ut Blaze och förklarade för honom att "vi ska leta bollen" (han vet dessvärre inte någon skillnad på saker över huvudtaget förutom just "pinnen" och "bollen" så alla saker som inte är pinnar är bollar i hans värd ;) )
Blaze blev genast taggad och jag skickade ut honom, han var lite fööör taggad och rusade först som en DÅRE! Och en liten telefon i bara hårt material bland TUSEN grenar trodde jag att skulle bli för svårt för honom. Han jobbade och jobbade, mer koncentrerat för varje varv, kom in en gång och undrade om matte var sinnesförvirrad eller om hon faktiskt menar att "bollen" är där ute. Skickar ut igen.

Efter ca 2 minuter så ser jag hur han blir superkoncentrerad, stannar och börjar böka. Han tittar ut och slänger sig sedan över en stor, fälld gran med massor med grenar och börjar gräva, jag går ut till honom och berömmer, jag ser ju direkt på honom att han har hittat "bollen", går dit och han håller huvudet stilla över min mobiltelefon som knappt var synlig trots att Blaze "hävt undan" massa grenar. MATTES FINA HJÄRTA!! Han hade hittat telefonen och var superglad, han vågade dessutom inte ta upp mattes telefon, för den får man ju inte röra hemma, utan stod bara där och stirrade koncentrerat på den :D FAN vilken fin hund jag har!! Jag hade ju ingen belöning med och inte kan man kampa med mobiltelefonen, så jag tog fram närmaste gren och kampade med den. Jag kan inte fatta att det är sant ännu :)

Nåväl sen drog vi och mötte upp Sussie, vi började med att gå en 2-3 timmars promenad. Sedan tog vi fikapaus och lade spår efter det, ett åt varje hund. Blaze och Devih fick lite längre :) Sedan tog vi fikapaus igen medans spåren fick lägga sig lite ;D

Brielle spårade såååååå fint på sitt spår, superkoncentrerad och nosen noga i backen hela vägen. Plockade lyckligt två testpinnar som var ute :D duktig tjeej!

Briah var lite trött och hängig (hon har haft skitränna i ett dygn) men vi testade ändå det första spåret någonsin idag, hon funderade och funderade och jobbade på korta bitar riktigt bra :) Vi ska göra ett lite annorlunda spår nästa gång så hon kommer igång ännu mera :D

Toscah spårade på hon också fastän matte glömt vart spåret var och hur det gick och alltihop, haha.

Sen var det Blazes tur, han fick ca 20 meters spårupptag och han gjorde det sååå fint och koncentrerat! Drog iväg och jag märkte att något inte riktigt stämde, han spårade lite slarvigt och inte alls så motiverat och med den fart han brukar. Märkte att vi missat första pinnen och precis före vi kom till andra pinnen så samlade jag in honom och kommenderade spår på nytt, han hittade pinnen och fick meega belöning, och SEN fatta han att "aha, va fan vi spårar ju, det finns ju pinnar!!!" Han drog iväg som en kanonkula och tog alla vinklar bra, bra tempo och bra arbete och alla resterande 5 pinnar ;D Även fastän han är 1-2 meter ifrån pinnarna så, så fort han får vittring på dom så jobbar och jobbar och jobbar han tills han hittar dom, han älskar verkligen att hitta pinnarna :D Så det blev över 700 meter spår med mycket sten, kalhyggen, släta långa bergspartier, genom småbuskar, över vägar, genom diken och han tog 5 av dom 6 utlagda pinnarna, och att han missade första var nog att han inte förstått att det verkligen var spår vi höll på med! Vilken dag! Kan inte förstå att det är sant, vilken jävla bra hund jag har!! :)

Sist ut var det Devih, hon var alldeles för speedad för sitt eget bästa :D Typiskt Devih! Men hon spårade riktigt bra och hittade pinnar, det var när hon blev för otålig som hon tappade bort sig korta stunder. Men så har damen inte spårat på långt över 1 år :)

På torsdag blir det andra bullar ;) Då blir det samma grej igen fast lite bättre planerat :D Det kommer bli suuper, ska bli så kul att se Brielle och Briah utvecklas, det går så äckligt snabbt :D

Nu ska jag slänga mig i soffan med ett par äggmackor och njuta av denna vecka, inga skoluppgifter och massa kul :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar